tirsdag, juli 25, 2017

Årsmelding 2014 A-laget

Årsmelding Smøla A-lag sesongen 2014

Etter en tung sesong i 2013 var det egentlig knyttet litt spenning rundt om vi klarte å stille A-lag i 2014. Etter å ha snakket med spillerne viste det seg at interessen var til stede og at dette var noe spillerne ville.

Jeg, og Jarle Andre Hakkebo tok på oss ansvaret for treningene og kamper, mens Håvard Knutsen fortsatte å ha kontroll på det rundt laget, utenfor banen.

Vi hadde bestemt oss for at vi ikke skulle sette noen ”hårete” mål som opprykk dette året, siden vi visste at det kom til å svinge litt i oppmøte, både på treninger og kamper. Vi hadde beholdt de aller fleste av spillerne, og med noen nye fjes som Sigurd Edvardsen og Glenn Marius Sivertsen fikk vi litt troen på at dette kunne bli et morsomt år allikevel.

Oppmøte på treningene tok seg mer og mer opp ila vinterferien, så når det nærmet seg seriestart hadde vi fra 15 til 20 spillere tilgjengelig. Dette var veldig positivt.

Vi fikk dessverre bare organisert èn treningskamp, mot nykommerne Ertvågøya, og det var kanskje litt av grunnen til at vi kom litt dårlig ut i begynnelsen av sesongen. Startet med tap på hjemmebane mot nevnte Ertvågøya. Vi fikk da en liten vekker der vi fikk se at ting ikke kom av seg selv. 2. kamp i serien møtte vi et Kvass/Ulvungen som hadde degradert seg selv fra 4. divisjon fordi de ikke hadde motiverte spillere til å spille i 4. divisjon, samt at de ville vinne kamper. Så når vi kom med et svekket lag, grunnet jobbsituasjoner og skole, ble det tøft. Sesongens første seier kom hjemme i vår 3. kamp mot Bøfjord. 6-3 seier viste at vi kunne hvis vi ville nok. Det ble seier også i neste kamp før vi igjen gikk på et tap borte mot Øksendal.

Etter dette hadde vi 4 kamper (3 bortekamper) igjen før sommerferien. Dette endte med 2 seirer og 2 uavgjort, deriblandt årets kanskje beste prestasjon; 2-2 mot suverene AK2, etter å ha ligget under 0-2 til pause.

Når vi avsluttet vårsesongen på denne måten skapte det veldig interesse og god moral blant alle spillerne som sørget for stor oppslutning på treningene igjennom sommeren. Og imot alle odds, sett tilbake på tidligere år, skulle vi i år gjennomføre en bedre høstsesong enn vårsesong.

Og med 4 seire på de siste 6 kampene gikk vi fra 6. plass til 2. plass, noe som ble resultatet ved sesongslutt. Et veldig positivt resultat sett ut i fra forventingene og forutsetningene.

Når det gjelder trenersituasjonen så ble det litt uenigheter ang ansvarsfordeling. Vi ble til slutt et trenerteam på 3 som besto av Jarle A. Hakkebo, Steffen Iversen og undertegnede. Etter en liten stund ble vi enige om at dette ikke fungerte og bestemte oss for at noe måtte gjøres. Jarle trakk seg ut, mens jeg og Steffen ble enige om at det beste var å ha en hovedtrener og en hjelpetrener. Dette fungerte som en veldig fin løsning for alle tre.

Etter et positivt år i 2014, ser vi virkelig frem til sesongen 2015!

Marius Betten, spillende trener 2014